Followers

Sabtu, 5 Mei 2012

Mimpi

Assalamualaikum kau ..

Kau pernah bermimpi ? Wahh ! Aku cakap mimpi terus kau ingat mimpi basah kan ? Chooiiii !
Bukan mimpi tuh yang aku maksudkan . So tak perlu kau tersengih-sengih gatal ingat mimpi basah kau tuh .



Mimpi ni banyak jenis . Orang-orang tua zaman dulu cakap , kalau mimpi ini maksudnye nanti life kite jadi begitu, kalau mimpi itu nanti life kite jadi begini. Kan ? Banyak tafsiran-tafsiran mimpi nie .

Situasi 1 : Ana bermimpi ade terdapat seekor ular masuk ke rumahnye . Dalam mimpi tuh ular tersebut sangat besar . Ana turut dipatuk ular tersebut.

Tafsiran 1 : Kononnye , mimpi ini menandakan bahawa tak lama lagi die akan dipinang orang . 

Tafsiran 2:  Terdapat jin yang ingin masuk ke rumah dan mengacau-bilaukan keluarga die ..


Okay ! Setakat situasi di atas, aku lebih rasa logik kepada tafsiran 2 .


Mesti kau tertanye-tanye kenapa kan ?Mesti kau terpikir

"Engkau tak percaya dengan tafsiran orang dulu-dulu ke Dhiqa ? Kau tak percaya dengan orang tua yang berpengalaman ? Dieorang makan garam dulu dari kau "

Jawapan aku :

Jodoh and ketentuan tuh kan di tangan Allah . Boleh pulak nak ditentukan dengan mimpi ular . Lagipon ular , biawak and reptilia yang lain kan selalu dikaitkan dengan jin dan ilmu hitam , kenapa pulak nak dikaitkan dengan jodoh ? Aku mimpi ular banyak kali . Dalam mimpi tuh bukan sekor yang masuk, beribu-ribu . Siap jatuh atas badan aku lagi . Tak ade pulak selame ni orang masuk meminang aku . Punyela aku tunggu . Kete rombongan meminang pon tak ade . Tapi kalau nak dikaitkan dengan jin , memang berlaku pada aku dan keluarga .  Aku ade cerita dalam entry INI . Kau yang tak pernah bace boleh la bace . :)




Situasi 2 : Din bermimpi giginya tercabut . 


Tafsiran : Terdapat segelintir manusia percaya yang bila mimpi gigi tercabut or sebagainya, kemungkinan ade orang yang terdekat dengan pemimpi (ye ke pemimpi ?) akan meninggal dunia .


Mesti kau cakap :

" Ade sesetengah orang memang macam nie Dhiqa . Engkau tak boleh nak pertikaikan . Ade orang betul-betul akan mimpi gigi tercabut bile orang terdekat dengan die meninggal . Banyak kes macam nie . Ni pon kau tak percaye ?"

Jawapan aku :

Ajal dan maut ditangan Allah . Bukan ditentukan dengan tercabutnye sebatang gigi dalam sebuah mimpi . Bagi aku, logiknye perkara ni jadi bile si pemimpi ade 1 connection yang kuat dengan orang yang meninggal dunia tersebut . Connection yang aku cakap nie seperti hubungan ibu dan anak . Seorang ibu, jika anak die ade masalah or ape-ape die dapat rase kan ? Macam tuh jugak dengan bende ni . Bila kau terlalu dekat dengan orang tersebut, engkau taw pulak die sakit . Akan ade connection seperti ini . Connection yang buatkan kau rase ade yang tak kena jadi dengan orang tersebut . Logik kedua , instinct . Gerak hati . Terdapat segelintir individu yang gerak hati die kuat . Allah kurniakan die gerak hati yang kuat . Untuk sedar ade bende buruk or baik yang jadi . Bukan maksud aku die boleh meramal masa depan .. Tak .. Cume die ade gerak hati yang kuat mengatakan sesuatu terjadi . Tapi die tak tau ape .. Kau faham setakat nie ?


Mimpi ni mainan syaitan . Pernah kau bace artikel pasal


Istikarah : Petunjuk syaitan atau Allah ?

Artikel ni menerangkan bahawasanya terdapat petunjuk dari istikarah yang kite buat datang dari syaitan.
Terkejut bukan ?

Mungkin ni yang kau maki pada aku :

" Kau cakap ape ni Dhiqa ? Istikarah tuh terang-terang kita mintak petunjuk dari Allah . Ni kau cakap kite dapat petunjuk dari setan pulak ! Kau sedar tak ape yang kau cakap ?!"

Jawapan aku :

Of coz aku sedar sayang . Kau tak faham lagi ye ? Terdapat segelintir dari kite, tak tahu macam mane nak buat solat istikarah tuh . Bagi individu tersebut, istikarah ialah kite mintak petunjuk dari Allah . Macam solat hajat tuh . Then lepas solat , tidur, untuk dapatkan mimpi tentang petunjuk tuh .  NO !!  Petunjuk dari solat yang kite buat tak semestinye datang dari mimpi . Allah tuh Maha Bijaksana . Banyak lagi care die untuk bagi hamba die petunjuk . Banyak lagi cara . And tahukah engaku bahawa, sebelum melakukan solat istikarah , kite kena buat solat taubat dulu ? Care dan niat yang betul , insyaALLAH akan diberi petunjuk oleh Allah s.w.t . Tak kan bile nak petunjuk, nak hajat kau tercapai baru kau nak carik DIA ? Kau solat tak penah nak cukup , buat maksiat situ sini , then bile ade hajat, kau buat solat hajat . Bile kau ade perkara yang kau ragukan , kau buat solat istikarah ? Yang wajib tuh kau tinggalkan , kau buat yang sunat ? Macam tu ke sayang ?
Jangan tanye kenapa Allah S.W.T tak makbulkan doa kau ? Jangan tanye kenapa Allah tak adil dengan tak mendengar doa kau . Silapnye dari kite sendiri . Allah maha Adil . Allah maha Mengetahui . DIA sayang semua makhluk yang DIA ciptakan . DIA adil dengan semua . Jangan kau silap marahkan Allah . Marahkan diri sendiri yang tanak komited dengan perintah DIA . Pintu taubat itu sentiasa terbuka . Komited dengan peritahNYA. Tinggal apa yang dilarang, buat ape yang disuruh . Ikhlas .. 



Nampak tak point aku ? Actually bukan ni je yang aku nak selitkan . Tapi dah terlalu panjang . Point aku tulis pasal entry mimpi ni pon tak masuk lagi . InsyaALLAH nanti aku sambung . Entry tuh nanti ,aku nak kau pikirkan tentang sesuatu yang buat aku musykil .

Entry panjang-panjang pon, rajin pulak kau nak bace kan? Ilmiah pulak tuh . Kalau lucah dan sedikit notty mungkin kau sanggup bace . Mungkin . Aku bukan maksudkan kau sayang, aku maksudkan kau dan kau yang lain .


p/s: I had a dream and i have a very bad feeling about it .




5 ulasan:

N_Liebert berkata...

setuju (y) selepas solat Istiqarah tidak semestinya kena tidur, dapat mimpi, dan yakin mimpi itu petunjuk dari Allah SWT.. sebagai contoh kisah Imam Abu Hanifah yang bersolat Istiqarah untuk memjawab soalan dari seorang wanita yang betul-betul warak =)

Unknown berkata...

setuju sangat.. sebab sy pernah difitnah melalukan sihir.. org tu cakap sy yg bomohkan dia sbb dia istikharah 3x keluar muka saya... x pasal2 jer... hmmmm....

Unknown berkata...

Tapi, kalau setiap hari mimpi pelik,macam mana ya? Saya selalu tidur selepas subuh dan akan ada mimpi pelik. Sumpah saya dah serik dengan mimpi tu. Macam mana nak hentikan mimpi tu ?

Ariana Rose berkata...

Assalam, sy pun selalu mmpi buruk tiap kali tidur leps subuh. Kenapa ya ☹️

Ariana Rose berkata...

Assalam, sy pun selalu mmpi buruk tiap kali tidur leps subuh. Kenapa ya ☹️