Followers

Rabu, 25 April 2012

KAWAN

Assalamualaikum kau ..

Kawan .. Kau ..Kau .. dan Kau !
Confirm ade kawan..
but do we really know who our friend is ?
Maybe hari kau akan puji-puji die ..
Puji melambung macam die la kawan kau yang paling bagus .
tapi mungkin besok semuanya berubah kalau die buat tahik ?
ayat aku kasar ? Kau nak aku gune perkataan najis ?
tak pe . Soalan aku , bila kawan kau buat najis , ape perasaan kau ?

Ahh ! Buruk sangat ayat aku . Semua pasal kau . Kononnye nak aku bersopan sebagai seorang gadis .
Ahh.. Tipikal melayu
"gadis kena lembut, lelaki tak pelah kasar-kasar"
hakkkktuihhhhhhhhhhhhhhhhh !!!
Ade mase gadis-gadis comel macam aku kena jugak berkasar dengan lelaki yang macam kau !
iye ! Aku sekarang tengah cakap pasal kau ! Engkau yang selalu memangkah manusia lain .
Yang tangkas and pantas mencari kesalahan orang lain .

Kau ingat perempuan yang bermanja-manja and berlembut dengan kau, sampai kawin dieorang macam tuh ? And bagi kau, perempuan yang selalu berkasar akan terus berkasar bile dah kawin ? Tak payah nak prejudis sangat . Jelik taw ?


Berbalik kepada tajuk ..
Kawan ..
Hurmm .. Bukan bende yang bagus kalau kau menyelesaikan masalah kau dengan menggunakan orang ketiga ..
Faham ape yang aku maksudkan ?
Guna orang lain untuk cakap bagi pihak kau . It is not a good thing . Kau boleh meluahkan rase tak puas hati kau dengan orang lain , kepada orang lain . Tapi tak perlu sampai die perlu menjadi orang tengah untuk selesaikan masalah kau . Tak perlu kau nak tunjuk bagus konon kau mangsa keadaan .
Ye ! Sekarang aku tengah bercakap tentang kawan . Kawan makan kawan .


Bende ni bukan just jadi kat kawan baik . Kawan yang kau baru kenal pon boleh buat macam nie . Kawan yang satu kumpulan dengan kau untuk assignment pon boleh macam nie .
if you have a problem, try bersabar . Bila tak boleh bersabar, talk to others untuk kurangkan rase marah . It is not a problem untuk kau luahkan perasaan tak puas hati kau dekat orang lain untuk menghilangkan beban kau . Plus, niat kau tanak persahabatan kau terjejas sebab bende kecik .
It is not a big deal . Go and find someone untuk luahkan perasaan kau .

" Senah .. aku bukan nak mengata . Aku dah tahan lame dah nie . Aku percaya kat kau . Aku nak story masalah aku dengan Gayah kat kau . Tapi kau jangan salah faham . Aku nak story untuk ringankan beban aku sikit . Bukan nak kau belasah si Gayah tuh pon . Kau dengar ye ? Aku nakkan nasihat positif kau . Aku tanak hasutan . And please be a good listener .."


Sebelum kau story masalah kau , cakap macam tuh . Dalam sesi luahan perasaan tuh , selitkan jugak pujian untuk si Gayah tuh .. contoh :

" Senah ! Gayah tuh bukan tak baik .Baik sangat ! Aku selesa kawan dengan die . Tapi biasela manusia tak perfect kan . Ade 1 bende yang aku tak suke pasal die . Kau kan kenal die macam mane ..bla ..bla ..and bla .."

Yang tukang dengar tuh pon , tak payah bawak mulut . Dengar je . Bagi komen yang positif macam :

"Sabarlah Tipah . Kalau kau tak tahan cube slow talk dengan die . Jangan gaduh-gaduh . Tak baik "


tak salah pon kan ? Then kalau tak tahan slow talk .



it is okey . Sebab kau ade effort nak selesaikan masalah .
Tapi jangan without discussing anything, terus kau judge die . It is okey kalau tak babitkan orang lain . Think about others . Not just yourself .

ahh ! Aku tau kau bijak ! kau genius ! Semua keje orang lain tak sebagus keje kau . Sebab keje kau bagus, group kau dapat markah tinggi .
Tapi tak payah nak bangge sangat . Tak bagus .
And jangan carik kesalahan orang lain . Bincang . Sepatutnya bincang . Bukan macam nie .




YES LADY ! Im talking about you . Sebelum ni si dia puji kau . Si dia cakap kau banyak tolong die . Kau macam faham yang die sibuk, and kau volunteerkan diri kau untuk buat keje . Si dia dan si dia yang lain pulak memang buat keje, tapi tak sebagus keje kau . Aku tau . Tapi jangan sebab hal ni , kau melibatkan pihak ketiga tuh . It is not a good decision you make girl . Seriuosly, it feel so wrong.



Si dia tak kisah kalau hal tuh melibatkan hanye markah die , sebab die taw die terlalu sibuk . Tapi kenapa libatkan si dia dan si dia ? Kau tak boleh expect semua orang buat keje bagus . Otak lain-lain . Even dieorang buat tak bagus, dieorang ade effort untuk siapkan . Jangan hukum dieorang . And kau, kau kan pandai . Bila tahu dieorang buat salah , tegur . Dont keep it to yourself . it is a team work sayang . Jangan sebab perangai kau nie, orang lain tak suke kau .



Bila dah jadi macam nie , makin bertambah la cerita buruk pasal kau .

DONT MAKE THINGS EVEN WORST THAN BEFORE. .

p/s : kite kawan kan ? tamau macam nie please *SAD*

Tiada ulasan: