Followers

Rabu, 30 Mac 2011

jom masak--IKAN MASAK CUKA

ahahhhh !! lame kan aku tak masak untuk korang ?? * bajet pernah *

hari ni aku disuruh oleh ayah terSAYAM untuk masak
ikan tongkol masak cuka..
yeeee !! ikan tongkol..
errrr.. kaw kenal tak ikan tongkol nie camne ??
sile pergi ke pasar dan cakap kat abang jual ikan

abang !! ikan tongkol yang mane 1 ye.. ??

kalau kaw MALAS * aku tahu kaw malas* sile google..


eehhhh...okeh !! masak cuka nie senang jep..kompem senang !! kompem sangat-sangat !! sebab aku buat dah jadiiiii .. so senang la kan..*bajet kaw masak sedap sangat dhiqa *

kaw boleh gune ikan ape pon asalkan HALAL dimakan !! tapi hari ni aku masak ikan tongkol..sile ikot resepi aku !! jangan bantah-bantah..sepak laju-laju kunk !!!



BAHAN-BAHAN:
PERHATIAN !! BAHAN YANG BERTANDE ** WAJIB ADE..HARAP MAKLUM !!
-2 keping ikan tongkol  yang dah siap disapu kunyit dan garam* yang aku masak tadi 2 keping jep*
-2 ulas bawang putih **
-separuh bawang besar**
-halia ikot suke kaw**
-1 penutop cuka**
-minyak masak**
-garam**
-ajinamoto**
-gula**
-air 1 cawan**
-4biji cili padi** *kalau boleh yang warne-warne ye !!baru berselera orang nak makan*
-bijik sawi
ini bijik sawi !! sile jangan cakap ini lada hitam..sepak laju-laju kunk
CARA-CARA NAK MASAK !!

- okeh !! kaw kena make sure ikan kaw tuh dah bersih..dah sapu kunyit dengan garam kan ?? sekarang kaw panaskan kuali .. masukkan minyak yang cukup untuk goreng 2 keping ikan tongkol tadi !! then goreng sampai masak .. angkat dan ketepikan.. * jangan aku tak cakap letak dalam pinggan kaw tak letak pulak !! tumbok laju-laju kunk..sile jangan jadi cam HARAM sangat*

-then kaw kurangkan minyak dalam kuali yang same..kaw gune je minyak yang goreng ikan tuh.. lagi sedap.. tak membazir okeh !! tapi kurangkan..jangan gune banyak-banyak !!! kite nak kurangkan kolestrol ye kawan-kawan !!! masak dengan care yang sihat

-eh !! bawang putih..bawang besar..halia semua kena hiris halus-halus..senagn orang nak makan !! jangan membazir !! aku ulang JANGAN MEMBAZIR !! potong bio senang nak makan !! cili pon kena hiris halus .. tapi kalau kaw nak potong memanjang pon boleh jugak.. okeh jep.. tapi aku ulang ye ..BIAR SENANG NAK MAKAN !!

-tumis bahan-bahan yang kaw dah hiris halus tuh .. sampai naik bau !! then kaw masukkan air sikit.. agak-agak 1 cawan tuh okeh dah.. tanak banyak-banyak sangat la kan .. masukkan garam 1 sudu kecik..masukkan ajinamoto suku sudu kecik..masukkan gula 1 sudu kecik..

-then kaw masukkan 1 penutup botol cuka .. errrr.. kaw jangan masukkan penutup tuh pulak.. adesss =_="
kirenye kaw nak sukat cuka tuh..gune penutup botol cuka tuh je la..1 penutop je okeh.. * kaw memang ade masalah mental kalau kaw masukkan penutup botol cuka tuh dalam masakan nie*

-masukkan 1 sudu besar biji sawi yang kaw dah basuh.. kacau-kacau la gune sudip tuh ye..nanti garam-gula bagai tuh tak rate pulak..then kaw masukkan ikan yang kaw dah goreng tadi !! masak sehingga kaw rase nak tutup !! jangan la sampai kering kan.. adesss...sikit-sikit suda..
make sure kaw punye bawang dan bahan-bahan lain tuh masak ye.. aku tanak kaw sakit perut kaw salahkan blog aku !! aku sepuk sorang-sorang sat lagi..






sile paham !!! ni bukan gambar masakn aku.. sebab aku masak ikan tongkol !! sile kenal ikan tongkol yang mane 1 sebelom percaye ni masakan aku !!

owh !! aku MALAS nak butot gambar dari phone ke lappy.. so tak de la gambar masakan aku  tapi cam tuh la ikan masak cuka ..

macam gambar nie ade carrot bagai kan ..?? boleh je kaw letak.. nak letak timun pon boleh.. tapi sile potong pendek dan halus !! kalau kaw potong camnie boleh tercekik mak mertua kaw makan taw..

bak kate ayah aku:

ikah !! kaw ni nak nak bagi orang makan ke nak bagi orang tercekik ??


mase masak sile kaw consider keselamatan orang laen ye !! jangan terlampau MALAS untuk potong halus dan pendek !! kite nak orang senang makan ape yang kite masak .. sile ingat ituu..


p/s : aku dah memang selalu kena camtuh !! so aku tanak la kaw pon kena jugak.. okeh ?? kalau kaw masak sedap sile klik iklan nuffnang aku.. dan follow aku !! kalau tak sedap pon sile klik dan follow aku >.<

Tiada ulasan: